logo-banner

TEENAGE RAMPAGE: 10 musikalske oplevelser fra en forstadsdreng

Del

Lyt med på Spotify

1969. Led Zeppelin: Whole Lotta Love. Album: Led Zeppelin II

Kort før årtiet tog sin begyndelse, blev det skudt ind af et monster-nummer, hvis mage man aldrig havde hørt: En blues bliver organisk, vindblæst og knirkende som i en gyserfilm, inden helvede bryder løs med orgasmiske skrig:”Wo-man...You need...Love” .
1 million solgte singler i USA i april '70. Men i store dele af Europa fandtes den kun på LP. Sangen, der kunne skræmme 10-årige drenge, voksede sig alligevel rigtig stor og satte præcedens for kommende rockbands, og dens guitar-riff er et af historiens mest kendte.

1971. Isaac Hayes: Theme from Shaft. Albumtitel
Lyden af suspence. Crime story - en funky en af slagsen. Lyden af New York City. 'Shaft' var en af de første såkaldte blaxploitation-film, der oprindeligt var tænkt til de unge sorte i hjemlandets byer, men med rullekrave og wah-wah guitar nåede ekkoet helt til en københavnsk forstad.
Nummeret var et verdenshit, vandt en Oscar og kunne høres som inspirationskilde i åbnings-musikken til DR's senere serier med 100% utroværdige strømere med mærkelige navne og vaner i The Big Apple : Den skaldede Kojak med slikkepind i munden, cowboyhatten McCloud på hesteryg i 42. street., og Baretta, baggårds-pumaen der levede sammen med en papegøje.

1972. Sparks: Equator. Album: Kimono My House
Han ligner Hitler! Og Chaplin. Popstjernerne så tit ud, som var de fra en anden verden. Sparks' Ron Mael gjorde en dyd af også at virke sådan. Bevidst forstenet bag keyboardet med prettyboy, brormand Russell, dansende ude på scenekanten.
I 'Equator', som lukker albummet, er der det høje fis. Ikke på Bee Gees-måden, men et falsethelvede. Skævt, skingert og mærkeligt mantra-agtigt. Ganske fedt! Var man fan og stemmen endnu ikke gået i overgang, kunne man ralle rent med.

1973. Elvis Presley: See See Rider. Album: Elvis - Aloha from Hawaii Via Satellite
Via satellit! Det var godt nok noget, syntes vi.
Søndag d. 14/1 indtog Kongen scenen på Honolulu. Hans manager, der ikke var ret meget Oberst, men kaldte sig sådan, havde proklameret: ”Det første underholdningsshow sendt over hele kloden via satellit med det største publikum nogensinde, estimeret 1 milliard. Og den første LP-udgivelse samtidig i alle lande.”
World domination! Man ku' næsten hører det.
Eftertiden har ladet sig styre af Oberst Parkers store armbevægelser. Men Afrika, Sydamerika og Mellemøsten var ikke med, få oplevede det live, og det blev sendt forskudt i Europa og USA.
Men hey – Elvis var i fjernsynet i farver! Ikke enevældig længere, men han kunne samle familien, og stemmen viste sig stadig at være gylden og forblev intakt til hans tragiske endeligt, forædt og overmedicineret sølle fem år senere.

1973. The Sweet: Block Buster (Single)
Det er sirenen i starten der gør tricket. Politiet kommer! De ser farlige ud. Det er glamrock – og der er en masse at notere. ”You better beware, you better take care. You better watch out if you've got long black hair.”
The Sweet hed jo ikke sådan for ingenting, men nu var der andre boller på sødsuppen. Det var slut med at rime Funny Funny Honey Honey . Nu var der guitar og glitter, hellraiser and starchaser.
Spotlighten er i dag mest på 'TheBallroom Blitz' og ”Are you ready, Steve?”  Men 'Block Buster' bragede hårdere igennem, fordi det var med den, The Sweet skruede bissen på.

1974. Suzy Quatro: Devil Gate Drive. Album: Quatro
Hun snavede ham sgu! Drengene var samlet i frikvarteret - vi havde alle sammen set det: Suzy Q bukkede sig ned til fyren, som strakte hals oppe ved scenekanten, og rullede tungen rundt inde i ham! I TV den anden aften. En ting var at flødebollen, det nedringede ryatæppe, Tom Jones gjorde det. Og Elvis. Men det her var alligevel noget andet. Vi blev enige om, at vi måtte til koncert med Suzi Quatro næste gang.

All dressed in black, læderpigen og motorcykeltøsen var noget for sig. Med sin bas kørte Suzi fra Detroit lige ind i rocken, da den var glam, og banede vejen for spillende solo-kvinder og all girl bands. Og Suzi Q er faktisk med endnu, oppe på scenen – stadig klædt i sort.

1975. Queen: Bohemian Rhapsody. Album: A Night at the Opera
Vi kommer ikke uden om den. Det er jo ikke Queens skyld, at værket er så godt, at den er blevet noget fortærsket. Til at starte med gik der jo sport i at kunne rapsodien udenad. Især var det sjovt at synge: ”Bismillah. No!”.
Sir Freddie of Mercury og de tre andre dronninger var for meget for musikpolitiet, men teenagere og radioen gik gaga fra midten af årtiet og fortsatte hele det næste med.

1976. Eagles. Hotel California. Albumtitel
70'ernes største? Den er svær ikke at kunne lide! Guitarerne er stemt, stemningen er skumring, og der er flere i skøn harmoni. Den føles som en af tidens reklameslogans: ”Der er altid plads til én til, som bruger Rexona”.
Det er den ultimative lejrbålsang. Langhåret, men ingen forstår helt, hvad den går ud på, og bag den akustiske snobrødshygge er der hippie-paranoia på hotellet: ”You can check-out any time you like, but you can never leave”.

1976. Rose Royce: Car Wash. Albumtitel
Der fulgte en film med. Det hjælper altid. 'Gas På Benzintanken', var den danske undertitel på komedien med et multietnisk ensemble og en militant bøsse som scene stealer.
Musikken blev inkorporeret under indspilningerne og ikke lagt på efterfølgende som noget nyt i Hollywood. En forløber for musikvideoen, der vendte op og ned på 80'erne. Nummeret fik enorm betydning og er et af de mest samplede i musikhistorien.

1977. Meat Loaf: Paradise by the Dashboard Light. Album: Bat Out of Hell
Det var fredag aften d. 10. november 1978, og monopolet DR sendte rockkoncert med en ukendt, svedende tyk mand med en tyk stemme, men nu sang han ikke, men var næsten nået frem til at kunne kopulere med korpigen, lige der på scenen til akkompagnement af en baseball-kommentator i stadigt mere ophidset tilstand: ”Holy cow, I think he's gonna make it”.
Stop right there! " formanede korpigen, men danskerne ville godt have Meat Loaf og bestormede pladebutikkerne om lørdagen, inden de lukkede kl.14. Sådan gik det også i de andre lande, hvor showet blev vist, og albummet 'Bat Out of Hell' har siden solgt over 40 millioner ex.

Hør også:

20 PÅ OPLEVEREN

20 DANSKE

25 MARKANTE UDENLANDSKE SINGLER